Wellington

25 november 2013 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Wellington wordt ook wel Windy-Welli genoemd en dat blijkt ook. Gistermiddag zon en wind, vandaag bewolkt, zon en wind. Stappen om 9.00 uur in de bus naar Wellington Centrum en lopen de hele dag door de stad de om de bezienswaardigheden te zien. De Cathedraal van de stad en de oude, de St. Pauls, een architectonisch bouwwerk geheel van inheems hout, uit 1866. Ook het parlement is hier gevestig en zetelt in een complex van 3 gebouwen.  De Beehive (in de volksmond de bijenkorf) is een opvallend ronde koepel met ronde lagen voor kantoren.Daarnaast het Parliament House, het politieke hart, uit 1911, uit graniet en marmer opgetrokken in een Neoklassieke stijl en daarnaast is de Gotische Parlements Bibliotheek gevestigd. Er worden rondleidingen gegeven,  wij waren al door de security heen bleek de groep al vol te zijn! Jammer, een gemiste kans. Het oude Goverment Building wat hier tegenover ligt is het op een na grootste houten gebouw ter wereld.  Daarna nemen we de cable-car voor een bezoek aan de botanische tuinen hoog boven de stad gelegen met een mooi uitzicht over de stad en de zee. Lopen door de mooie tuinen naar beneden. Succulenten staan bijna allemaal in bloei en al lopend komen wij in de Lady Norwood Rose Garden met meer dan 300 soorten rozen en nemen ook een kijkje in het begonia house. Lopen over DE winkelstraat van Wellington,  Lambton Quay, en gaan het oudste warenhuis van Wellington in, Kirkgaldi en Stains uit 1885 met zijn luxe en vooral dure artikelen.Ook is er een mooie kerstafdeling. Later op de middag lopen we ook nog even met Marinemuseum in en gaan moe maar voldaan weer terug met de bus naar de camping.