Wellington

24 november 2013 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Er wonen ong. 198.000 mensen maar het heeft veel voorsteden waarop het aantal ong. 483.000 is.Wellington ligt tussen de bergen en de zee en er is veel hoogbouw van het Central Business District waarvan het decor wordt gevormd aan de haven. We brengen een bezoek aan het beroemde Te Papa Tongarewa Museum en brengen hier wel een paar uur door.Het museum is het  meest ambitieuze culturele project en is gebouwd voor 160 miljoen euro.Het verhaalt over de natuur, kunst, geschiedenis en de cultuur van het land.We hadden gelezen dat je het best op de 4e etage kon beginnen ( omdat je nooit alles kunt zien) Het gaat over de cultuur in NZ, m.n.van de Maori.Wij zelf vonden het museum in Auckland over de maoricultuur veel uitgebreider en mooier.De 2e etage gaat over het landschap van NZ, van ongerepte omgeving tot gecultiveerd land en al zijn planten en dieren. De 1e etage gaat over de natuurlijke omgeving, hoe het landschap gevormd is door de tektonische platen, aardbevingen, vulkanen en water.We hebben zelf een schokkende ervaring gehad in het shake house hoe het voelt als er een aardbeving gaande is! Ook zijn er op deze etage veel opgezette dieren en skeletten te zien.Voorts zijn er wisselende tentoonstellingen,  evenementen en activiteiten. Het is zeer de moeite waard.  Voor de belangstellenden: http://www.tepapa.govt.nz  Even buiten Wellington vinden we een camping waar we 2 nachten blijven.