Naar Christchurch.

18 december 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen was het poetsen geblazen, alles met een sopje weer spic en span. Maar eerst moesten de rugzakken en tassen ingepakt. Wat een rotzooi sleept een mens toch mee op vakantie! Dick leegt de black en grey watertanks en spuit alles schoon. Onderweg wordt de benzinetank vol gegooid en de gastank gevuld. De laatste kilometers naar Christchurch.  Gaan  eerst de mountainbikes inleveren en daarna de camper wegbrengen. De nodige papieren worden ingevuld en afgehandeld. Er wordt een taxi geregeld die ons naar het mooie hotel "Chateau on the park" brengt waar wij om 14.30 uur aankomen. Er is een heerlijk schoon bed en dito badkamer en RUIMTE als je al die weken in een camper gebivakkeerd hebt. We drinken thee en gaan dan de stad in. Eerst door de 30 ha. grote botanische tuin. Deze tuin is exotisch maar "Verry Britisch" met z'n rozen en kassen. Ook alle bomen die op het Noorder- en Zuidereiland voorkomen staan hier in dit park. Prachtig is het hier en alle stuiken en bloemen staan in bloei. Gaan langs de I-site voor een stadsplattegrond met z'n bezienswaardigheden en komen dan in het centrum van Christchurch. Het is om te huilen! Vele gebouwen staan in de steigers en overal staan kranen en zijn bouwvakkers aan het werk, dit n.a.l. van de aardbeving van 22 febr. 2011. De cathedral is grotendeels ingestort maar willen ze gaan herbouwen. Veel leegstaande kantoren en huizen die wachten op restauratie of sloop. Er staat een heel winkelcentrum van gestapelde containers en overal zijn grote parkeerplaatsen ontstaan. Maar de red-zone is opgeheven en de infrastructuur weer grotendeels op orde. Ook het rode trammetje rijd weer. Het zal nog jaren duren voordat Christchurch weer herbouwd is. We eten in een leuke bistro met de aangrenzende gebouwen in de steigers.........