Christchurch/BanksPeninsula/Akaroa.

19 december 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen werden wij om 8.15 uur opgehaald met de bus voor een dagtocht naar Banks Peninsula en Akaroa een schiereiland dat vastzit aan Christchurch. Banks is ontstaan na krachtige vulkaanuitbarstingen. Het land daalt aan alle kanten af naar zee al is de ene kant vrij vlak en het andere heuvelachtig. Hoe verder je op het schiereiland komt des te bergachtiger wordt het landschap. Genietend van de omgeving met z'n (alweer) mooie uitzichten komen we om 11.00uur aan in het plaatsje Akaroa, met z'n Franse inslag die in 1840,  57 Franse kolonisten bracht. Intussen was N.Z. een Britse kolonie geworden maar de Fransen bleven en vestigden zich hier. De Franse vlag hangt hier te wapperen en veel straten hebben Rue in de naam. Akaroa is een stadje met een mooie promenade aan een schilderachtige baai van een lange zeearm. Om 13.30uur maken we een boottrip door deze zeearm. Zien hectordolfijnen, zeeleeuwen, blauwe pinguïns en veel zeevogels die nestelen in de rotsen. Aan het eind van deze zeearm zijn prachtige kliffen met veel gaten en blowholes en er is een flinke golfslag omdat we dicht tegen de Pacifische Oceaan varen. Er stond TE veel wind om de oceaan op te gaan. 15.30uur zijn we weer terug en laten ons op een bankje opwarmen in de zon. 16.00uur weer in de bus en om 18.00uur komen we weer aan in Christchurch. We knappen ons op en gaan lekker eten in het restaurant van het hotel.