Waitomo caves

18 november 2013 - Waitomo Caves, Nieuw-Zeeland

Worden om 9.00 uur opgehaald en met het busje naar de ingang van de Ruakuri cave gebracht en hebben daar een rondleiding van 1,5 uur gehad. Het is een avonturengrot.Je kunt binnen abseilen en rotsklimmen en je op een rubberband door de ondergrondse rivier laten afzakken. Maar wij houden het bij een rondleiding met een gids en laten ons voorlichten o.a. over de druipsteenformaties, de stalagtieten en de stalagmieten (de -tieten hangen!) Voor de Maori's is deze grot een heilige plaats en gebruikten de toegang als begraafplaats. De grot is in 1980 gesloten en in 2005 weer toegankelijk gemaakt maar met de inachtneming v.d. spiritualiteit en de gevoelens van de Maori. Via een flinke wentelgang dalen we af en vergapen ons aan al het moois wat er in de onderwereld leeft. De 2e grot die we bezoeken zijn de Waitomo caves, vooral bekend om zijn gloeiwormpjes. Maar eerst een rondleiding door de kalkstenen zalen in deze grot. De "cathedral" is zo'n zaal met een mooie akoestiek. Met kerst wordt hier een concert gegeven. Dan laten we ons in een bootje door het stille en stikke donker varen en het is alsof er miljoenen led-lampjes in het plafond van de grot gedraaid zijn. Gloeiwormpjes.......mooi!  'sMiddags van Waitomo naar Tongariro N.P. gereden door een "alpengebied"  met een Italiaans sausje van hoge rijen populieren. Geen boompalm te zien hier! Loof- en naaldbomen gebroederlijk naast elkaar.Af en toe stoppen we voor sightseeing en foto.Het is erg warm vandaag. Dan komen de vulkanen van Tongariro in zicht en er ligt sneeuw op de toppen. Het ziet er grijs en het regent, hagelt zelfs.We zoeken een camping en bespreken voor morgen de Tongariro Alpine Crossing......wordt vervolgd.........