Reisdag van Fox Glacier naar Haast

4 december 2013 - Haast, Nieuw-Zeeland

Om 9.00 uur liepen we een track van 1,5 uur langs Lake Matheson. Het staat bekend vanwege de weerspiegeling in het meer van de hoogste bergen van N.Z. Maar er staat een briesje dus rimpeling in het water.Niet getreurd het is een hele mooie wandeling met verschillende uitkijkpunten.Na afloop wacht er een terras met heerlijke cappuchino en taart! We laten Fox Glacier verder voor wat het is en rijden verder naar het zuiden.Het is warm vandaag. Rijden door bossen met wanden vol varens, varens en nog eens varens en boomvarens! Komen bij Bruce Bay uitkijkpunt, lopen even over het strand met keien en stenen bedekt en duizenden boomstammen, takken, wortels en soms zie je een hele boom die erbij ligt als een gebleekt sculptuur. Bij Lake Paringa zitten we heerlijk aan het meer te lunchen. Later komen we aan bij Lake Moeraki waar we de Monro Beach Walk lopen in 1,5 uur. Het is een prachtig oerbos om doorheen te lopen en aan het eind, aan de kust, hoopte Dick de fiordlandpinguins te zien die hier van July tot Dec. te spotten zijn maar die hadden inmiddels de kuierlatten al genomen. Knights Point is een van de mooiste uitkijkpunten van het zuiden en stoppen we even.  We worden belaagd door zandvliegen. Vooral vandaag hebben we daar veel last van. Deze kleine kwelduivels vinden het hierin het moerasland en aan de hele westkust een ideaal leefgebied. Nou al sla je er EEN dood dan komen er wel 100 op z'n begrafenis!! We smeren en spuiten ons met van alles in maar het helpt weinig.Eenmaal in Haast gekomen gaan we naar de I-Site om de brochure Walks along de Haast Highway aan te schaffen vol met wandelingen, watervallen, kloven en uitkijkpunten. We staan nu op een D.O.C. camping vlak voor de Haast Pass. De Haastpass wordt 's avonds om 18.00 uur afgesloten en mag je er niet meer op. Vanavond is er een prachtige zonsondergang wat een mooie gloed over de besneeuwde bergen geeft.