Heron

3 december 2013 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen om 8.45 uur liepen we de Pakihi-walk van plm. 30 minuten en retour maar.......het was een kuitenbijtertje met op het vieuwpoint uitzicht over zee en de bergen. We rijden een stuk terug naar Whataroha waar we een tour geboekt hebben naar een broedkolonie. We worden met een busje naar het begin van de Waitangitaona rivier gebracht, stappen in een jetboat en racen over de rivier en komen na plm.20 min. bij het begin van het gebied. Het is 20 min. lopen door het woud/bos naar de broedkolonie van de Heron, een majestueuze witte reiger. Prachtig zitten ze in de bomen te broeden maar velen hebben al jongen. Wij zitten in schuilhutten en kunnen alles mooi observeren.  Er zijn ook veel lepelaars met mooie kammen op hun kop en er broeden ook veel aalscholvers. De witte reigers vliegen af en aan, hebben een prachtig wit verenkleed en een waaierdek van ragfijne veren die ze mooi uitspreiden. We krijgen ruim de tijd om te observeren en te fotograferen.  Vise versa gaan we weer terug. Lunchen en dan op naar Franz Jozef Glacier, een van de gletsjers van de Southern Alps. De Franz Jozef Glacier strekt zich zover naar beneden uit dat ze het het dal bijna raakt. Er worden hier veel rondvluchten gemaakt.  Heli's en kleine vliegtuigjes vliegen af en aan over dit gletsjergebied. But verry expensive!! Wij houden het bij lopen. Na 1 uur lopen en over de swingbridge is het pad afgesloten, te gevaarlijk en moeten dus terug. Balen! Nemen een andere track en na ruim weer 1 uur staan we aan de voet van F.J. nemen foto's en gaan weer retour door dit in bergen omgeven dal met allemaal keien in allerlei kleuren en z'n vele watervallen. Rijden dan door naar Fox Glacier en staan weer op een top 10 holiday camping, tussen de bergen met z'n besneeuwde toppen.