Van Oamaru naar Aorak/ Mount Cook.

13 december 2013 - Mount Cook, Nieuw-Zeeland

Vandaag een lange rit voor de boeg maar ons kennende willen we ook graag altijd van alles zien onderweg. Vetrekken om 8.00uur uit Oamaru via de SH83. Het landschap is hier weids met veel hertenfokkerijen, koeien, schapen en bijenteelt. Bij Duntroon een stop. Hier zijn prachtige krijtwanden/rotsen met Maorie tekeningen gevonden die duizenden jaren oud zijn en waar nu veel vogels in nestelen. Bij Kurow een koffiestop met een lekker stuk taart! De bergen komen hier ook weer in zicht EN er zijn in dit gebied 3 waterkrachtcentrales.  WAT een verval van water hier, niet te geloven....Even voorbij Omarama nemen we de ongeasfalteerde afslag naar Clay Cliffs, een stel bizarre en tezamen spectaculair geërodeerde kliffen met kloven en spitse kantelen. Het heef iets weg van Brice Canyon, Californie. Prachtig hier maar we moeten door en terug naar de weg belanden we weer midden in een kudde schapen. Bij het plaatsje Twizel is een grote zalmkwekerij en er is verse en gerookte zalm te koop. Wij nemen een flinke moot gerookte zalm mee en verorberen dit heerlijke middagmaal aan een mooi meer. Langs het super baby-blauwe Lake Pukaki rijden we naar boven via een spectaculaire weg, met prachtige uitzichten op de besneeuwde berghellingen, naar uiteindelijk Aoraki/ Mount Cook, de hoogste berg van Oceanië,  3754 mtr. Het is een prachtige heldere, warme dag en alle bergtoppen zijn te zien. Negentien toppen boven de 3000mtr. en 140 boven de 2000 mtr.Je kunt hier ook fantastisch wandelen en wij lopen een paar uur de Hooker Valley Track over 2 grote swingbridges totdat we de Mt.Cook in zijn volle glorie kunnen aanschouwen, geweldig.  Het is inmiddels 19.00 uur en rijden terug waar Lake Pukaki weer begint, daar is een camping waar we overnachten omringd door een geweldige bergwereld.