van Dunedin naar Otago Peninsula naar Oamaru.

12 december 2013 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen vertrokken naar Otago Peninsula om op Taiaroa Head koningsalbatrossen te spotten.De weg op dit schiereiland was bochtig, smal en met  steile afgronden. In het Royal Albatros Centre krijgen we uitgebreide informatie over deze indrukwekkende vogels die een vleugelspanwijdte tot 3,5 mtr hebben en er wordt een film vertoond. In het observatiehuis kunnen we de broedende albatrossen observeren, er zijn 43 nesten maar we zien er 5 en er is weinig activiteit.  Dat was wel een tegenvaller. Er zat ook een grote kolonie aalscholvers op "leuke" nesten, het waren net emmertjes en allemaal netjes voor- en achter elkaar.Zien lepelaars overvliegen en er zijn een paar broedende kolonies meeuwen waar we vrij dichtbij kunnen komen. Velen hebben al jongen, een leuk gezicht. Op Otago Peninsula zijn veel bezienswaardigheden maar omdat het er vrij stijl is en er slechte ongeasvalteerde wegen zijn lijkt het ons niet verstandig om hier met de camper rond te gaan rijden.We nemen de verharde weg weer terug, door Dunedin Stad richting het noorden over de SH1. Hier wordt het verkeer weer rustiger maar Dunedin uit is eerst vrij hoog klimmen en komen in dichte mist (wolken) terecht. Eenmaal weer beneden is het even doorhalen naar Moeraki. Hier op het strand liggen zo'n 50 Moeraki Boulders, stenen bollen, de grootste met een doorsnede van meer  dan 2 mtr. en zijn meer dan 4 miljoen jaar geleden gevormd. Bizar mooi! We nemen nu weer een kustweg naar Oamaru en staan hier op een Top 10 holiday park. Pakken om 17.30 uur nog even de fiets om het Oamaru Public Gardens te bezoeken die tot de mooiste themaparken van N.Z. behoort. Inderdaad heel mooi aangelegd en een genot om hier doorheen te fietsen cq lopen.