van Wanaka naar Kingston

6 december 2013 - Kingston, Nieuw-Zeeland

We nemen niet de State Highway 6 naar Queenstown maar de SH 89 via Cardrona, de Crowne Range Road. Het is een prachtige weg door de bergen.Het ziet geel van de brem, velden vol gekleurde lupines, rozebottels en vingerhoedskruid.We stappen uit om dit te bewonderen en lekker dat het ruikt! Opeens zien we prikkeldraad langs de weg (afzetting voor vee) met wel 100 b.h.'s eraan. Voor het utizoeken of wilt u er nog een kwijt? Ruilen mag ook! Vervolgen weer de weg "alles" staat in bloei, bermen vol lupines en bergen weer geel van de brem ook de vlierbessen bloeien volop en rozen in allerlei groottes en kleuren. Het is niet te vangen in een foto al zou je dat wel willen.Het zuidelijke deel van de weg slingert als een steil haarspeldweg over de Crown Terraces maar daarvoor krijgen we op 1076 mtr. een grandioos uitzicht over lake Hayes naar Queenstown en de Karawau river eronder. We rijden naar de Karawau Bridge, een hangbrug die in1880 boven de rivier werd gespannen en nu, vrijwel iedere minuut, springt er wel iemand naar beneden van 43 mtr. hoogte. Het ziet er zwart van de jeugd die in de rij wachten voor een sprong aan het bungee touw. Er is een bezoekerscentrum met een multimediashow en een uitkijkplatform voor wie alleen wil aanschouwen. Ria wil wel een sprong wagen maar Dick had er geen goed gevoel bij (of pijn aan z'n portemonnee? ?) Het adrenaline gehalte ligt hier hoog.Later komen we aan in Arrowtown een oude goudgraversstad. Er staan hier 50 bewaard gebleven gebouwen uit de 19e eeuw. 'N heel leuk stadje om doorheen te lopen. Vandaag was er een longest lunch georganiseerd. Door de hele hoofdstraat stonden lange tafels mooi gedekt en zaten de gasten te genieten van allerlei heerlijkheden.Queenstown laten we voor wat het is. Het richt zich op amusementzoekers en adrenalineverslaafden. De stad leeft onder het motto, sneller, hoger en maffer. DAT laten we aan ons voorbij gaan hoewel het mooi aan een meer en tussen de bergen ligt.We rijden door naar Kingston en staan weer op een mooie en rustige camping. 's Avonds lopen we door het dorpje naar lake wakatipu met veel wrakhout en er staan honderden vingerhoedskruid in bloei.