Milford Road

8 december 2013 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

7.45 uur vertrokken om de Milford Sound te bewonderen. De weg er naar toe is 120 km lang. De eerste 30 km rijden we langs Lake Te Anau, een lang smal meer, het ligt weids met bergen op de achtergrond en weer veel brem. Na 58 km stoppen we bij Mirror Lakes maar de bergen zijn in mist gehuld. Tot Cascade Creek zijn de bermen en velden bezaaid met bloeiende lupines in allerlei kleuren. De bergen worden hoger en het bos dichter. We gaan de Homer tunnel in (hier moet je niet claustrofobisch zijn) het is hier donker, nat en 1207 mtr.lang. Daarna vervolgen we de haarspeldweg naar beneden. De natuur is hier RUIG, hoge kale bergen met honderden watervallen. We stoppen bij Chasm waar onze camper en fietsen wordt aangevallen door een brutale Keo (grote bergpapagaai) met de instelling "Kom op met eten of ik sloop alles"  Neemt vervolgens een hap uit een van de luiken, het zadel en het stuur van de fiets moet er ook aan geloven. Ria gaat erachteraan met haar wandelstok tot grote hilariteit van de omstanders.  Maar de vogel hipt van de ene kant van het dak naar de andere. Totdat er weer een nieuwe bezoeker de parkeerplaats op rijdt en het daar gaat proberen. Chasm is een prachtige, woeste, lange waterval en stort zich met een donderend geraas naar beneden. Aan het eind van de rit wacht de Milford Sound met de Mitre Peak op de achtergrond. DAAR zijn we voor gekomen. Het is gelukkig droog en de nevel is grotendeels opgetrokken. We lunchen hier  en op de weg terug stoppen we hier en daar voor een vieuwpoint of een wandeling. We hebben genoten van deze prachtige autorit en komen om 18.00uur weer aan op de camping.

1. Ina:
    8 december 2013
    Haha,leeft die Keo nog.Wij hebben deze toch als bus excursie met de groep gedaan.Met als hoogte punt een vaartocht door de fjorden. Een aanrader. Andere verhaal nog niet gelezen maar denk dat jullie alweer verder zijn getrokken.
  2. Wim en Henny:
    9 december 2013
    Wat een ruige natuur daar. Ik zag een foto van zo'n keo, met een snavel als een pikhouweel! Fijne reis verder. De foto's zijn mooi.
  3. Elly:
    10 december 2013
    Jammer van de Mirror Lakes maar gelukkig droog bij de Milford Sound. Bij ons was het nevelig en regende het de hele dag tijdens de vaartocht, We hadden geluk volgens de locals, anders waren er niet zoveel watervallen. Was Piet het niet mee eens :)
    Nog veel plezier.