Whale Watching.

16 december 2013 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

8.00 uur vertrokken uit Hanmer Springs. Hoe gezellig druk hier het weekend was, hoe uitgestorven is het er nu.Hanmer Springs is ook een zeer populair ski-oord in de winter.Er zijn hier veel accomodatiemogelijkheden. We rijden de Inland Kaikoura Road, door prachtig landschap, groene bergen en blauwe rivieren die erdoor meanderen. Er staan veel bomen en struiken in witte bloei, het is net of er met de poedersuikerbus een klein laagje gestrooid is. De uitlopers van de bergen zijn prachtig, zien regelmatig grote hertenfokkerijen. Boerderijen liggen afgelegen en ver uitelkaar. 12.00uur komen we aan in Kaikoura waar we een whale watch geboekt hebben. In de hele wereld zijn er maar enkele plaatsen waar een ontmoeting met deze kolossen van de zee bijna zeker is.Potvissen leven hier voor de kust permanent maar afhankelijk van het seizoen zijn er ook bultruggen, orka's en grienden. Met een uiterst moderne en snelle catamaran schieten we de zee op en met dreunende motoren zetten we koers naar het observatiegebied daarna gaan de motoren uit.  We turen de zee af, zien allerlei watervogels waaronder ook albatrossen die hier op zoek zijn in dit voedselrijke gebied. Ria gilt als eerst dat er een walvis is gesignaleerd.  Het blijkt een reusachtige potvis te zijn van min. 25 mtr. (Het lijkt wel een duikboot) Potvissen blijken 1x per uur naar boven te komen om gedurende 10 min. hun longen vol met zuurstof te pompen en daarna met hun reusachtige staart weer een duik naar de diepte te nemen. GEWELDIG!!! Daarna komen we nog in een school buitelende dolfijnen terecht die het ook erg naar hun zin blijken te hebben. WIJ vanmiddag dus ook  ;)